×

ضوابط طراحی سینما


ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی سینما شامل موارد و نکات بسیاری است که با رعایت آنها می‌توان یک سینمای مدرن، مجهز و استاندارد طراحی نمود. بر این اساس لازم است کلیه موارد و نکات لازم در طراحی این نوع سازه در نظر گرفته شود.

هم‌چنین تفاوت‌های موجود بین سینما و سینمای خصوصی و خانگی نیز در این پروسه دارای اهمیت بالایی است و باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

در نوشتار پیش رو می‌خوانیم:

از ضوابط طراحی سینما چه می‌دانیم؟

طراحی سینما و نکات مهم در آن

چگونه در چند گام سینمای خصوصی زیبایی را در خانه خود بسازیم؟

از ضوابط طراحی سینما بیشتر بدانیم!



ضوابط طراحی سینما و سینمای خانگی

سینما و اصول لازم برای طراحی آن از چالش‌های جذاب و مورد علاقه نسل حاضر به‌شمار می‌آید. این روزها بسیاری از مردم مایل به داشتن سینمای خصوصی و خانگی هستند و دیدن فیلم در خانه را به بخشی از لذت‌ها و برنانه‌های اوقات فراغت خود تبدیل کرده‌اند.

بر این اساس و برای سازندگان و کاربران این نوع سینما، آشنایی با ضوابط طراحی سینما به‌ویژه در بخش خانگی و ضوابط طراحی سینما از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت این اصول می‌تواند به طراحی و ساخت آسان، مقرون به صرفه و موفق این نوع سینما منجر شده و رضایت خاطر کاربران را به‌دنبال داشته باشد.



ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی سینما خصوصی

برخی از مهم‌ترین این موارد را با هم مرور می‌کنیم:


انتخاب فضای مناسب:

از مهم‌ترین ضوابط طراحی سینما خصوصی باید به فضای آن اشاره کرد. اینکه سینمای خصوصی خود را در کدام بخش از خانه ایجاد ‌کنیم بسیار مهم است. تا جایی که به‌عنوان یکی از استانداردهای مهم و ضوابط تاثیرگذار در این مورد مطرح است.

این فضا باید به جهات مختلف از نورپردازی مناسب و تجهیزات مرتبط با آن تا رنگ انتخابی برای این محیط و مبلمان و دیگر لوازم تزئینی و مصرفی به شکل حرفه‌ای و با توجه به دانش فنی طراحی سینما صورت گیرد.


مبلمان مناسب:

به‌جرات می‌توان گفت در ضوابط طراحی سینما خصوصی، مبلمان مناسب که از زیبایی و راحتی کافی برخوردار باشد نقش مهم و کلیدی ایفا می‌کند. این بخش از ضوابط طراحی سینما خصوصی به‌دلیل ساعات طولانی تماشای فیلم و استفاده از این فضا اهمیت زیادی دارد.


استانداردهای صدا و تجهیزات آکوستیک:

اگر قصد طراحی سینمای خانگی و خصوصی را با رعایت ضوابط طراحی سینما خصوصی دارید، باید به موازین و اصول رعایت استانداردهای آکوستیک و تجهیزات ضد صدا آشنا باشید. در این بخش ممانعت از ورود و خروج صداهای مزاحم نقش دوگانه‌ای ایفا می‌کند. از یک سو باعث لذت بیشتر از تماشای فیلم شده و از سوی دیگر مانع از بروز مزاحمت برای سایرین و افراد خارج از اتاق سینما می‌شود.


 رنگ آمیزی و پوشش مناسب:

انتخاب رنگ و پوشش مناسب در طراحی سینما نقش مهم و کلیدی داشته و سهمی از ضوابط طراحی سینما را شامل می‌شود.


نورپردازی استاندارد و نقش مهم آن:

نور از عوامل اصلی در صنعت سینماست که در طراحی اتاق سینما نقش مهمی ایفا می‌کند. بر این اساس لازم است برای اجرای این بخش از متخصصین کارآزموده استفاده شود.


انتخاب پروژکتور یا تلویزیون:

انتخاب دستگاه پخش در سینمای خانگی و اطمینان از وجود ضوابط طراحی سینما در آن بسیار مهم است. تنوع تجهیزات مرتبط با این فضا در سال‌های اخیر رشد بالایی داشته است. بر این اساس می‌توان بنابر سلیقه و الزامات کاربردی و نیز با توجه به توان خرید از پروژکتور و ویدئو تا انواع تجهیزات مدرن دیگر را برای پخش فیلم در این فضا تدارک دید. در همه این حالات، رعایت ضوابط طراحی سینما خصوصی در انتخاب و جانمایی این تجهیزات مهم است.


لوازم تزیینی و مینی بار:

اجرای یک بار مناسب برای پذیرایی یا استفاده از لوازم تزئینی در طراحی سینما و ضوابط طراحی سینما اهمیت زیادی دارد. موردی که لذت استفاده از ساعات تماشای فیلم را بیشتر می‌کند. برخی از این ملزومات را می‌توان در صندلی سینمایی و مبلمان سینمایی ادغام نمود. به این ترتیب افراد می‌توانند ضمن استفاده از فضای سینمای خانگی و خصوصی، از خود و همراهان پذیرایی کنند.


تهویه، سرمایش و گرمایش مناسب:

استفاده از ضوابط طراحی در  تجهیز سالن سینما به لوازم سرمایشی و گرمایشی بسیار مهم است. جریان تهویه هوا در چنین فضایی نیز با توجه به پلان اتاق سینمایی اهمیت زیادی دارد. برای این منظور از استفاده از تجربه کارشناسان آشنا به فن و دانش روز دنیا در این زمینه نتایج خوبی به‌دنبال خواهد داشت.



گام های ضوابط طراحی سینما

برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب فضای سینمای خصوصی به آن توجه شود عبارت است از:


بر اساس ضوابط طراحی سینما خصوصی این فضا نباید کنار اتاق خواب، اتاق کودک و آشپزخانه قرار داشته باشد. در غیر این صورت صدای محیط بیرون بر آن اثر گذاشته و مانع از استفاده بهینه از این فضا خواهد شد. در نقطه مقابل، صدا و محیط خاص سینمای خانگی نیز ممکن است در خواب و راحتی کودک اختلال ایجاد کند. فضای آشپزخانه نیز به جهات مختلف از دما و رطوبت تا سر و صدا و دیگر عوامل مزاحم در این محیط اختلال ایجاد می‌کند.


در تهیه مبلمان تخصصی اتاق سینمای خانگی و ضوابط طراحی سینما خصوصی توجه زیادی به خرج دهید.


اتاق مستطیل شکل بدون پنجره یا دارای تعداد کمتر پنجره‌ را برای این کار انتخاب کنید تا نور و صدای اضافه وارد آن نشود.


تجهیزات آکوستیک و اهمیت آن در شنیده شدن بهتر صدای فیلم را دست کم نگیرید! امروزه روش‌های خوبی برای ایجاد فضای ضد صدا به شکل علمی ابداع شده که می‌توان از آنها برای ساخت اتاق سینمای خصوصی با بهترین ساختار آکوستیک استفاده کرد.


رنگ مناسب برای اتاق سینما انتخاب کنید. این مورد علاوه بر زیبایی که به این محیط می‌بخشد، سهم زیادی در بهتر دیده شدن فیلم نیز دارد و باید بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی سینما خصوصی تعیین شود.


به نورپردازی فضای سینمای خصوصی توجه داشته باشید. در غیر این صورت نخواهید توانست ضوابط طراحی سینما را به شکل مناسب و ایده‌آل انجام دهید.

به تهویه، سرمایش و گرمایش فضای سینمای خصوصی توجه ویژه داشته باشید. این مورد به‌ویژه در زمان افزایش تعداد تماشاچیان از اهمیت بالایی برخوردار است.


فضای مناسبی برای بار خانگی در سینمای خصوصی در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید ضمن لذت از فیلم از خود پذیرایی مناسبی نیز داشته باشید.

تجهیزاتی مانند تلویزیون و پروژکتور را هوشمندانه انتخاب کنید. امروزه تنوع محصولات مدرن سینمای خانگی کمک زیادی به شما در مورد ضوابط طراحی سینما خصوصی در این بخش می‌کند.



مهم‌ترین استانداردهای مورد استفاده در سینما به موارد مختلفی از فضای ساختمان تا مبلمان و تجهیزات صوتی و تصویری آن مربوط می‌شود. در طراحی سینما به هر یک از این موارد پرداخته شده و ضوابط طراحی سینما در آنها منظور می‌شود.

برای داشتن یک سینمای خصوصی مدرن، امروزی و کارآمد لازم است کلیه ضوابط طراحی سینما به شکل حرفه‌ای و با مراعات نکات و قوانین لازم اجرا شود.


00
گروه صنعتی و مهندسی هرم
گروه صنعتی و مهندسی هرم