×

مشاور معماری آمفی ‌تئاتر


مشاور معماری آمفی ‌تئاتر

مشاور معماری با بهره‌گیری از دانش و تخصص فنی، چارچوب‌ها و ضوابطی را برای پروژه‌های ساختمانی در نظر می‌گیرد و طی مراحل ساخت، بر اجرای آن‎‌ها نظارت می‌کند. در طراحی سالن‌های آمفی ‌تئاتر لازم است استانداردهایی متناسب با کارکرد فضا در نظر گرفته شود. در این مطلب قصد داریم شما را با استانداردهایی که مشاور معماری آمفی‌ تئاتر رعایت می‌کند آشنا کنیم.

ضوابط طراحی  آمفی تئاتر را باید بدانید و مشاوره معماری آمفی تئاتر دریافت کنید.


مشاور معماری آمفی تئاتر چه کسی است؟

مشاور معماری با دانش و تجربه‌ای که دارد در احداث و بهره‌برداری از ساختمان نقش مهمی دارد و خدمات ویژه‌ای را به سرمایه‌گذار طرح یا کارفرما ارائه می‌کند.


مشاور معماری  آمفی تئاتر

وظایف مشاور معماری آمفی ‌تئاتر

تئاتر باید در فضایی اجرایی شود تا حضار ضمن احساس صمیمیت و نزدیکی بتوانند تمام قسمت‌های سن را مشاهده کنند. مشاور معماری آمفی ‌تئاتر باید با انجام بررسی‌های موردنیاز، تمام اصول حرفه‌ای را رعایت کند و فضایی با عملکرد مطلوب را طراحی کند. موارد زیر مهم‌ترین استانداردهایی است که مشاور معماری آمفی تئاتر به آن‌ها توجه می‌کند.


استانداردهای سالن آمفی تئاتر

یکی از بخش‌های بااهمیت طراحی آمفی تئاتر ، سالن است. مساحتی که برای سالن در نظر گرفته می‌شود در برنامه‌ریزی و طراحی مشاور معماری آمفی تئاتر تاثیرگذار است. مشاور طراحی با توجه به فضایی که برای طراحی سالن در اختیار دارد، طرح هندسی سالن، شکل و اندازه سن را تعیین می‌کند.

به‌طور معمول حجم فضایی که به‌ازای هر تماشاچی در آمفی تئاتر موردنیاز است، 4 تا 5 مترمکعب است. در هر کدام از راهروهای سالن 16 صندلی درنظرگرفته می‌شود. در صورتی که به ازای هر 3 راهرو یک درخروجی باعرض 1 متر ساخته شود، می‌توان تعداد صندلی‌های راهرو را به 25 عدد افزایش داد.

آکوستیک در معماری یکی از موارد مهم است.

شیب سالن آمفی تئاتر

شیب سالن آمفی تئاتر از موارد مهم دیگری است که باید مورد توجه مشاور معماری قرار بگیرد. افرادی که در سالن حضور دارند باید دید کافی به بالا و پایین سن داشته باشند. به این منظور اختلاف ارتفاع هر فرد با سن حدود 15 سانتی‌متر و شیب آمفی تئاتر حداکثر 10 درصد در نظر گرفته می‌شود.


استانداردهای سالن انتظار

سالن انتظار به فضایی گفته می‌شود که حاضرین قبل از شروع برنامه یا استراحت بین چند برنامه در آن تجمع می‌کنند. طراحی این فضا باید به‌گونه‌ای باشد که ظرفیت تماشاچیان را داشته باشد. همچنین از این فضا می‌توان برای تبلیغات سایر برنامه‌ها استفاده کرد.

سرانه فضای مورد نیاز سالن انتظار برای هر نفر حدود 4/0 مترمربع است. به عبارت دیگر برای سالنی که 200 نفر گنجایش دارد، لازم است 80 متر مربع فضا برای سالن انتظار در اختیار داشته باشیم.


استانداردهای ورودی سالن آمفی تئاتر

مشاور طراحی آمفی تئاتر برای طراحی ورودی سالن به این نکته توجه دارد که طراحی را به‌شکلی انجام دهد که

تهیه بلیط یا سایر تشریفات موجب ایجاد ازدحام نشود و ورودی به‌شکل منظم و با سرعت بالایی انجام شود. به‌طور استاندارد برای هر شش نفر فضایی در حدود یک متر مربع در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که افراد به صورت صفی پشت سر هم قرار بگیرند، هر چهار نفر 87/1 متر فضا لازم دارند.


اصول طراحی سقف آمفی تئاتر

مشاور معماری آمفی تئاتر سالن را با سقف کششی کاذب طراحی می‌کند. مزیت استفاده از این سقف‌ها این است که خاصیت آکوستیک دارند و از انعکاس صداهای تولید شده در سالن جلوگیری می‌کنند. همچنین سقف‌ کششی برای سفارشی‌سازی انعطاف‌پذیر است. مشاور معماری می‌تواند مطابق نظر کارفرما از طیف رنگ‌های مختلف استفاده کند، طرح‌ها و تصاویر مختلفی را روی پارچه اجرا کند و نورپردازی‌های مختلفی را اجرا کند.


استانداردهای صندلی آمفی تئاتر

اندازه‌ی صندلی‌ها و فاصله بین آن‌ها از موارد با اهمیت دیگری است که مشاور معماری باید به آن توجه کند و براساس آن فاصله ردیف صندلی‌ها را تعیین نماید. در مواردی که مشاور معماری آمفی تئاتر مطابق نظر کارفرما صندلی‌های راحت با بازوهای بزرگ را برای طراحی سالن در نظر می‌گیرد باید به تناسب فاصله بین صندلی‌ها و ردیف‌ها هم توجه کند.


اصول طراحی اتاق تعویض لباس

یکی از فضاهای کاربردی که مورد توجه مشاور معماری آمفی ‌تئاتر قرار می‌گیرد، اتاق تعویض لباس است. اتاق تعویض لباس یک فضای خصوصی است و باید حریم‌های آن حفظ شود. فضای مورد نیاز برای هر فرد در اتاق تعویض لباس حدود 5 متر مربع است. همچنین لازم است فضایی هم به انبار لباس و کمد اختصاص داده شود.


اصول طراحی اتاق گریم

مشاور معماری آمفی تئاتر به ارتباط بین اتاق گریم و سن توجه ویژه‌ای دارد. همچنین فضای اتاق گریم را به‌شکلی طراحی می‌کند تا ساکت باشد و نور کافی داشته باشد.


استانداردهای طراحی اتاق نور و صدا

مشاور معماری آمفی تئاتر فضایی را به عنوان اتاق نور و صدا یا ویدئو پروژکتور در نظر دارد. این فضا به‌شکلی طراحی می‌شود که نورپرداز و صدابردار بتوانند به صورت مشترک از آن استفاده کنند و به قسمت اجرا دید مستقیم داشته باشند. این قسمت در فضای پشت سالن در ارتفاع طراحی می‌شود. فضای مورد نیاز برای نورپرداز حدود 6 مترمربع و برای صدابردار حدود 5 متر مربع است.


اصول طراحی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی در محوطه سالن انتظار طراحی می‌شود. مشاور معماری آمفی تئاتر باید دقت داشته باشد که سرویس بهداشتی در دید کامل نباشد اما به‌راحتی قابل دسترس باشد. سرانه فضای مورد نیاز برای سرویس بهداشتی حدود 3 متر مربع است.


اصول طراحی کافی شاپ

کسانی که در سالن آمفی تئاتر حضور دارند، فاصله بین سانس‌ها از کافی‌شاپ استفاده می‌کنند. ظرفیت کافی‌شاپ باید متناسب با اندازه و ظرفیت سالن آمفی تئاتر باشد. استاندارد طراحی کافی‌شاپ اختصاص فضایی در حدود 5/76 متر مربع برای هر میز 4 نفره است.


جایگاه معلولان در سالن آمفی تئاتر

برای حضور معلولان در سالن آمفی تئاتر باید فضایی مخصوص در نظر گرفته شود تا بتوانند با ویلچر در سالن حضور داشته باشند. این فضا در جایگاه نخست و آخر بدون صندلی طراحی می‌شود.


سالن آمفی تئاتر با طراحی و نمای خاص برای اجرای نمایش و سرگرمی در نظر گرفته می‌شود. مشاور معماری آمفی تئاتر با طراحی خلاقانه، برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه تمام تلاش خود را می‌کند تا فضای موردنظر بهترین عملکرد را داشته باشد. این مطلب راهنمای کامل اصول و استانداردهای طراحی آمفی تئاتر است که باید مورد توجه مشاور معماری آمفی تئاتر قرار بگیرد؛ امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.


00
گروه صنعتی و مهندسی هرم
گروه صنعتی و مهندسی هرم