×

ضوابط طراحی آمفی تئاتر



مانند همه مکان‌های عمومی و خصوصی، ضوابط طراحی آمفی تئاتر برای ساخت آمفی تئاتر نیز بسیار خاص است. این موضوع باعث می‌شود تا ایمنی افراد داخل آن (که عموما جمعیت کمی نیست) تضمین نشود.

ضوابط و استانداردهای طراحی آمفی تئاتر

در اینجا به برخی از مهم‌ترین ضوابط طراحی آمفی تئاتر اشاره خواهیم کرد.



ابعاد یک سالن آمفی تئاتر به صورت استاندارد

ضوابط طراحی آمفی تئاتر بیان می‌کند که به ازای هر 200 صندلی بایستی تا 270 متر فضا وجود داشته باشد. البته ابعاد کمتری نیز برای یک سالن آمفی تئاتر وجود دارد. اما طبیعتا با کاهش اندازه سالن تعداد صندلی‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

برای مثال برای هر 190 متر به 150 صندلی و برای هر 125 متر به 75 صندلی، این تعداد کاهش پیدا می‌کند.


نصب صندلی‌ها بر اساس ضوابط طراحی آمفی تئاتر

هر ردیف باید حداکثر 16 صندلی بین دو راهرو یا 8 صندلی در جایی که فقط یک راهرو وجود دارد داشته باشد. عرض هر صندلی 18 تا 24 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. برای سهولت در عبور و مرور باید حداقل 35 سانتی متر بین صندلی‌ها فاصله باشد. اندازه پشت به پشت این صندلی‌ها نیز تا 75 سانتی‌متر تخمین زده می‌شود.


زاویه استاندارد ردیف‌های مختلف نسبت به سن

به صورت استاندارد ردیف اول باید حداقل 3 متر نسبت به سن فاصله داشته باشد. زاویه این ردیف نیز نسبت به سن حدودا 110 درجه و یا کمتر تخمین زده می‌شود. این زاویه در ردیف وسط تا 60 درجه و در ردیف آخر به حداقل 30 درجه خواهد رسید.


چیدمان صندلی‌ها بر اساس ضوابط طراحی آمفی تئاتر

ضوابط طراحی آمفی تئاتر به صورت کلی دو نوع فرم چیدمان را پیشنهاد می‌کند:

چیدمان قاره‌ای: در این نوع از چیدمان برای هر فرد اندازه‌ای در حدود 0.7 متر مربع را در نظر می‌گیرند. این اندازه به صورت کلی برای جلو، کنار و نشیمن یک صندلی در نظر گرفته می‌شود. این نوع از چیدمان امکان استفاده از تعداد بیشتری صندلی را برای افراد فراهم می‌کند. این روش از طریق گسترده شدن فاصله هر ردیف و میزان طول راهروها ایجاد می‌شود.

چیدمان با چند راهرو: در این چیدمان هر ردیف دارای 14 تا 16 صندلی است. در انتهای هر دو راهرو امکان دسترسی به راهرو وجود دارد. البته ممکن است تعداد صندلی به 7 تا 8 عدد برسد. در این صورت دسترسی به راهرو تنها از یک طرف وجود دارد.

طراحی و ساخت سالن آمفی تئاتر باید طبق ضوابط و اصول رعایت شود.

شیب در ضوابط طراحی آمفی تئاتر

شیب سالن از مواردی است که در ضوابط طراحی آمفی تئاتر باید در نظر گرفته شود. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که تمامی افراد حاضر در سالن باید بتوانند سن را به آسانی تماشا کنند. می‌توان گفت هر فرد حاضر در صحنه باید فاصله‌ای در حدود 12 سانتی‌ را نسبت به سکو داشته باشد. شیب کلی سالن نباید بیش از 10درصد باشد. در صورت بالاتر بودن این عدد باید به صورت پله‌پله طراحی سالن را اجرا کرد.


طراحی سقف بر اساس ضوابط طراحی آمفی تئاتر

بر اساس ضوابط طراحی آمفی تئاتر، در صورتی که سقف سالن آمفی تئاتر از نوع بتنی باشد 1.18 متر، در صورتی که جنس آن از نوع فولاد باشد 1.2 متر باید دارای ارتفاع باشد. همچنین در طراحی سقف کاذب نیز باید این نکته در نظر گرفته شود که دارای انحنای مناسب در پخش یکنواخت صدا باشد.

طراحی ورودی و گیشه طبق ضوابط طراحی آمفی تئاتر

بر اساس ضوابط طراحی آمفی تئاتر در صورت دارا بودن یک سالن با ظرفیت 1200 نفری، بخش ورودی آن باید 240 متر فضا داشته باشد. به صورت دقیق‌تر برای هر 6 نفر باید حدود 1 متر مربع فضا در نظر گرفته باشد. این اندازه در صورتی که به شکل خطی در نظر گرفته شود برای هر 4 نفر به 1.87 متر مربع می‌رسد.


ضوابط طراحی آمفی تئاتر در طراحی سالن انتظار یا لابی

سالن انتظار نقطه مهمی در تمامی مکان‌ها از جمله آمفی تئاتر است. بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی آمفی تئاتر هر 2 نفر نیاز به 1 متر مربع فضا را دارند.


ضوابط طراحی آمفی تئاتر در فضای پشت سن

در فضای پشت سن اتاق‌های مختلفی قرار داده می‌شود. در اینجا به بررسی ضوابط و استانداردهای 3 مورد از پر اهمیت‌ترین آن‌ها در سالن آمفی تئاتر خواهیم پرداخت.


اتاق گریم

نکات مهمی که در طراحی این اتاق باید در نظر گرفته شود نورپردازی حرفه‌ای و عدم ورود صدا به این اتاق است. علاوه بر این، بر اساس ضوابط طراحی آمفی تئاتر، اتاق گریم باید فاصله نسبتا نزدیکی را با سن داشته باشد.


اتاق تعویض لباس

نکته مهم در طراحی این اتاق حفظ حریم خصوصی افراد است. بر همین اساس برای هر فرد فاصله‌ی 5 متر مربعی باید تعیین شود. بر همین اساس برای تعداد 6 نفر به علاوه 8 عدد کمد لباس، 48 متر مربع فضا مورد نیاز است.


اتاق نور و صدا

بر طبق ضوابط طراحی آمفی تئاتر این اتاق باید دارای اشرافی کامل به سن باشد. این محل که عموما در پشت سالن قرار دارد، برای هر 4 دستگاه نورپردازی 6 متر اندازه استاندارد را داراست. این عدد با اضافه شدن یک دستگاه صدابرداری به 9 متر می‌رسد. علاوه بر این باید 12 متر انبار برای این اتاق و پلکانی ضروری برای ورود خروج در نظر گرفته شود.


ضوابط طراحی آمفی تئاتر و نکات آن

همانطور که مشخص است برخلاف یک کلاس درس یا یک رستوران تمامی عناصر یک سالن آمفی تئاتر ثابت است. بنابراین ضروری است که اندازه‌گیری‌های صحیح را از قبل انجام دهید تا از غافلگیری ناخوشایند هنگام نصب جلوگیری شود.

برای مقابله با آتش باید اقدامات متعددی انجام شود. اولاً، تمامی پارچه‌های مورد استفاده باید ضد حریق باشند. تثبیت صندلی‌ها نیز تابع استانداردهای گفته شده باید نصب گردد. کف بتنی باید دارای حداقل تراکم و کف چوبی باید دارای ضخامت 2.22 میلی‌متری باشد.

فراموش نکنید که به نور قابل تنظیم و همچنین تجهیزات فکر کنید: ویدئو پروژکتور نصب شده روی پایه یا ثابت به سقف، اتصالات برای نمایش اسناد، سه پایه کنفرانس، بردهای تعاملی یا دیجیتال، میکروفون روی پایه، بلندگوها و ... از جمله این موارد هستند.

و در نکته آخر جنبه زیبایی‌شناختی را فراموش نکنید.این موضوع بسیار مهم است که افراد اطمینان حاصل کنند شرکت‌کنندگان اوقات خوشی را در راحتی سپری می‌کنند. به خصوص که ساعاتی طولانی را در سالن آمفی تئاتر باید بگذرانند، در واقع رعایت همین نکات است که در ضوابط طراحی آمفی تئاتر باعث آسودگی، زیبایی و ایمنی هر چه بیشتر این سالن می‌شود.

برای آشنایی با پوشش دیوار سالن آمفی تئاتر به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.


ضوابط طراحی  آمفی تئاتر

همانطور که مطالعه کردید ضوابط طراحی آمفی تئاتر باید به صورت بسیار دقیق طراحی و اجرا شوند. از نصب و جنس صندلی‌ها گرفته تا شیب و میزان ورود صدا به اتاق گریم از جمله این موارد ریز است. از آنجا که عمده طراحی این سالن در صورت بروز خطا امکان تغییر اندکی را دارد، بهتر است کار را به کاردان سپرده و خیال خود را از بابت رعایت ضوابط طراحی آمفی تئاتر آسوده کنید.


00
گروه صنعتی و مهندسی هرم
گروه صنعتی و مهندسی هرم